
Case study
Samarbete med tydliga förväntningar
Med höga krav, tydliga förväntningar och ömsesidig tillit levererar Sortera skräddarsydda avfallslösningar till byggföretaget Metrolit. Det gör att Metrolit kan fokusera på sina byggprojekt utan att kompromissa med miljön.

Sedan 2019 har Metrolit arbetat med Sortera, och i dag hanterar Sortera nästan 90 procent av företagets byggavfall. Metrolit, som bland annat arbetar med kontorsanpassningar, bostadsprojekt och renoveringar av kulturminnesmärkta byggnader i Stockholm, ställer höga krav på avfallshanteringen samtidigt som den ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt.
– Vi behöver en leverantör som vi känner förtroende för. När vi har avancerade arbeten måste vi kunna lita på att de kommer med rätt utrustning, rätt chaufförer och vid rätt tidpunkt. Aviseringar är också viktigt för att säkerställa att allt flyter på, säger Tommy Jansson, inköps- och kalkylansvarig på Metrolit.
En viktig del i samarbetet är gemensamma uppstartsmöten.
– Där går vi igenom beställarens skallkrav, önskemål och förväntningar. Dessutom får vi med våra egna högt ställda miljömål i ett tidigt skede, säger Tommy Jansson.
Ständiga förbättringar
Under åren har Metrolit konkurrensutsatt Sortera. Vid vissa tillfällen har andra leverantörer visat sig starkare inom specifika områden, vilket Metrolit har lyft med Sortera:
– De har lyssnat på mina synpunkter och återkopplat. Sortera har en hög servicegrad, svarar snabbt och är väldigt enkla att samarbeta med, säger Tommy.
Vi behöver en leverantör som vi känner förtroende för. När vi har avancerade arbeten måste vi kunna lita på att de kommer med rätt utrustning, rätt chaufförer och vid rätt tidpunkt.
Edwin Bergquist, försäljningschef på Sortera i Stockholm, menar att ett starkt samarbete bygger på höga förväntningar från båda parter:
– Vi vill jobba nära våra kunder och vara delaktiga i deras projekt från start till mål. Ju tidigare Metrolit låter oss vara en del av processen, desto mer effektiv blir avfallshanteringen. Den ska verka utan att synas, samtidigt som den bidrar till lägsta möjliga totalkostnad och miljöavtryck, säger Edwin.
Transparens via enkel kundportal

En viktig del av Sorteras erbjudande är transparens – kunderna ska veta hur avfallet sorteras och vart det tar vägen. Via Sorteras kundportal kan platschefer i realtid följa upp order, ladda ner tillstånd och skriva ut skyltar.
– Sorteras kundportal är bland de bästa i branschen. Till och med de som vanligtvis undviker digitala verktyg tycker att den är enkel att använda, säger Tommy.
Rätt hantering av avfall ger resultat
Sortera strävar efter att sprida kunskap om avfallshantering till alla delar av Metrolit, från hållbarhetsansvariga till platschefer och snickare. Genom att finnas på plats och erbjuda utbildning hjälper Sortera Metrolit att minska mängden osorterat avfall.
– När vi får i gång rätt sortering ser vi att det blandade avfallet kan minska med upp till 40 procent. Det är en vinst för både oss och miljön, säger Tommy.
Om Metrolit
Metrolit är ett Stockholmsbaserat byggföretag med fokus på ROT och byggservice. Företaget har cirka 170 medarbetare med lång erfarenhet av att bygga om, bygga till och renovera.